Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8385 ggr
Anamiacats
0

Tokig på katthår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop!!

Jag har en kastrerad Ragdollhane som har jättetjock päls o han fäller o fäller o fäller….

Jag har även en Ragdollhona o hon fäller ju också, men det går inte att jämföra med hur han fäller!!

Jag tycker att jag testat det mesta, men han fäller mkt året om, men nu är det olidligt. Har badat, borstar varje dag. Köpt furminator som både han o jag hatar. Det verkar göra ont på honom o jag tycker att den skär av pälsen istället för att ta det lösa håret. Äter Purinas foder.

Är det ngn som har ngt dundertips??

Mvh Sandra

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

Anamiacats
0

Här kommer ytterligare en bild på lejonkungen Flört

SE*Anamiacat´s

David
0

Har inget bra tips förutom att bada ofta.

Däremot ska du få ett annat hett tips, släng furminatorn låååångt bort. Glad. Har en bra "lärare" när det gäller pälsvård, och aldrig någonsin en furminator på en ragdollpäls, även om det kanske ibland känns lockande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anamiacats
0

Han ska inte ställas ut, men jag tycker ändå att furminatorn är kass då den skär av den friska pälsen som sitter fast. Det är ju det lösa håret jag vill bli av med. Rynkar på näsan

SE*Anamiacat´s

Addiction
0

Jag tycker bara att Furminatorn tar bort det mer porösa håret, på mina två ragdolls tar den inte alls, så strunt i den :)

Däremot använder jag en gummikarda som är helt fantastisk. Den jag har finns inte längre men har beställt en från Foderbilen som jag ska prova ut. Det man bör tänka på med gummikardor är att inte trycka för hårt eller dra för fort. Långsamma rörelser. Annars kan det göra ont för katten eftersom det blir som när man som unge "brände sig" på en madrass i gymnastiken.

Efter den här gummiborsten tar jag en vanlig karda och borstar igenom med. Du kan även bada katten då det brukar göra att de börjar fälla. Espree har ett speciellt shampoo för det; Simple Shed men jag har bara använt mitt gamla vanliga (Petsilk Rainforest).

Kan lägga till att min ragdoll som bor "hemma" gillar att bli dammsugad, så jag brukar koppla på det minsta munstycket och dammsuga henne försiktigt om hon ligger bra till när jag tar resten av lägenheten ;)

Hoppas det hjälper :)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

GunBertus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag vet en som köpte vetegroddsolja ( på Granngården) som var kanon till en fällande katt

har inte provat själv men det är ju B-vitamin i den och det kan ju hjälpa mot håravfall mot oss människor så varför inte?

man kan ju även ge Bvitamin i sprutform hos veterarinären…

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
0

jag vet en som köpte vetegroddsolja ( på Granngården) som var kanon till en fällande katt

har inte provat själv men det är ju B-vitamin i den och det kan ju hjälpa mot håravfall mot oss människor så varför inte?

man kan ju även ge Bvitamin i sprutform hos veterarinären…

Kattungar väntas hos GunBertus

Anamiacats
0

Får nog testa dammsugaren!! Se om det funkar på honom!!Glad

Vetegroddsolja får jag oxå ta o testa Glad

Gummikarda har jag testat men min är inte så bra Rynkar på näsan Återkom gärna med hur Foderbilens är!!

Tack för era tips,,, o den där Furminatorn får nog ta o mögla i nåt skåp Flört

SE*Anamiacat´s

Marleene
0

Furminatorn funkar jättebra på djur med lite mer sträv päls. Tex schäfer och liknande hundar. När de fäller är furminatorn gudomlig på att ta bort underullen. På en ragdoll funkar det däremot inte alls så bra eftersom deras päls är lika mjuk som underullen och därmed tar furminatorn allt hår och lämnar hemska kala fläckar.

Det som funkar bäst för mig är bad en gång i veckan och daglig borstning. (och daglig dammsugning av huset)
Men visst ska jag väl erkänna att de fortfarande hårar nått fruktansvärt, speciellt nu när våren börjar komma. Tror mycket kan bero på hur man bor också. När jag bodde i södra sverige med samma katter så hårade de inte alls lika mycket som de gör nu. Beror säkert på vattnet på något sätt.

Vetegroddsolja och liknande saker funkar rätt ok sålänge man lyckas få katterna att äta det. Min ena katt vägrar äta alla sorters "tillägg", inte ens om man häller några droppar över favoritmaten så funkar det.

Men som sagt bad och borste är nog de bästa tipsen jag kan se.

Katter som har tillgång till uteveistelse i rastgård eller liknande tenderar också att håra mindre då vind och väder gör sitt .

raggorgeous
0

Bra tips ovan.. kan också vara så att du ska testa att byta foder… pälskvalite kan ju ha med det att göra också..

Lycka till!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Anamiacats
0

Tack för tipsen Glad

Badar o borstar om vartannat, bor i Skåne men ändå så hårar den här killen som sjutton!!!

Har funderat på att byta foder men jag har en dräktig hona med känslig mage så det ligger nog lite fel i tiden just nu! Men det får nog bli det när hennes ungar växt till sig Glad

Har ni bra tips på foder som minskar fällandet? Mina äter just nu Purina!

Tack än en gång allihop Glad

SE*Anamiacat´s

raggorgeous
0

Kanske Royal Hair and Skin skulle vara nåt - och kanske även komplettera med Viacutan i början för att ge päls/hud lite extra skjuts :)

http://www.veterinarbutiken.se/hudvard/49-viacutan-plus-pump-30-ml.html

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggis22@telia.com
1

Jag har oxå en hane som fäller jämt, och jag har försökt allt,,

Anamiacats
0

Tack för tipset #11 Glad Ska testa det!!

Ja det är Ragdollens ENDA nackdel #12 annars är den ju den PERFEKTA katten Kyss

SE*Anamiacat´s

DexKex
0

Är det någon av er som har något dundertips på hur man får bort allt hår på allt tyg? Jag rollar och rollar och rollar och har en såndär slät tygborste som man drar över tyget som funkar hyfsat på soffan men inte på t ex örngott.

Jag har hört att tennisbollar i tvättmaskinen funkar för att samla upp det som trots allt rollande är kvar när det är dags för tvätt, stämmer det?

Andra tips?

Min kisse gillar inte att bli dammsugad tyvärr, ska kanske försöka vänja honom lite försiktigt… Det låter ju helt överlägset…

Addiction
0

Jag tänkte återkomma i den här tråden och meddela att Foderbilens gummiborste faktiskt fungerade riktigt bra. Små taggar som täcker stor yta. Enda minus är att den är lite hård så man får borsta försiktigt, sen luktar den..damparfym ;)

#14 Jag har speciella "katt-filtar" som jag känner inte behöver vara så rena och är enklare att få bort hår från. Tex Fleece eller tät bomullsväv. Använder även munstycket på dammusgaren med en liten borste på för att få bort hår på filtar osv. Men jag håller med dig, ett J-vla rollande blir det ;) Tycker Claes-Ohlsson har de bästa rollarna, mycket på varje rulle och rullar enkelt :)

//Karolina Nylén

DexKex
0

Ok, tack, då ska jag till Claes Ohlsson imorgon ;) Jag behöver några nya rollar och funderade faktiskt häromdagen på vart man hittar dom bästa…

Det är mycket att fundera över som nybliven ragdollägare :) Tur att det finns forum för sånt!

Min förra katt var en korthårig bonnkatt som inte hårade i näääääärheten så mycket som dexter gör, och nu är det dessutom dags att fälla vinterpälsen gissar jag…

Men raggisar är en fantastisk ras i övrigt!

Anamiacats
0

Så bra att Foderbilens gummiborste fungerade bra Glad Det får allt bli till att köpa en sådan!!! Ska försöka vänja kisarna vid att bli dammsugade med!!

Tack för att ni delar med er Glad

SE*Anamiacat´s

LD
0

Kunde ni vänligen lägga en bild på hur foderbilens gummiborste ser ut. Har kollat på foderbilens hemsida men hittar inte den borste. Skäms.

Tack på förhand.

// LD

Addiction
0

//Karolina Nylén

Zoraya
1

På de flesta tyger, kökssoffan och även sängkläder tycker jag det funkar kanon att fukta handen och dra över tyget. Håret fastnar i handen, sedan gnider jag händerna mot varandra och blir håret till "korvar" som det är lätt att göra sig av med.

Tycker att detta fungerar bättre än klädborste, har faktiskt aldrig använt roller fast jag har dem liggande i skåpet. Ibland använder jag gummihandske det fungerar också bra.

zabelle
0

Tunn gummihadske på handen och dra över så åker håret av på de flesta material.

Zabelle   

Evenstars
0

Som nummer # 21, skriver så gjorde jag tidigare. En handske på vänter och dammsugaren i höger hand och så drar jag med vänster och dammsugar, drar och dammsugar…funkar jättebra!

Numera har jag hittat den utimata lösningen som slår ALLT…

http://www.magicbrush.se/

Love them all!!

Går dessutom att tvätta i 90 grager i tvättmaskinen! :)

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

zabelle
0

#22 Vilken av dem har du testat?

Zabelle   

Lady-X
0

Om du inte ska ställa ut kanske du ka låta trimma katten på hundtrim så att pälsen blir väldigt kort. Det gjorde jag med en skogkatt som hade hemsk underull med tovbildning hela tiden. Hon fällde även mkt. När hon var trimmad fick hon inte längre problem med hårbollar, tovor och det var bra mkt mindre hår i bostaden. Dessutom tror jag hon tyckte det var skönt att slippa all päls. Enda nackdelen är utseendet efteråt Flört, men är det ett bra ställe så att de trimmar jämnt över hela kroppen går det att leva med.

Evenstars
0

# 23 Jag har hela kitet hemma! :)

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

LD
0

22# Jag undrar om det verkligen hjälper på kläder.Obestämd

Det är så att på soffan använder jag en fuktig svamp. Det är lätt att ta bort håret då. För golvet har jag en robotdammsugare som funkar jättebra. Men mitt problem är kläder. Jag brukar använda rullen från Claes Olsson (den funkar skaplig). Skulle vara glad om jag kunde hitta en bra produkt som hjälper mot katthår på kläder. Det är varför jag frågar.

Tack på förhandGlad

// LD

Evenstars
1

# 26 Funkar jättebra på kläder också. Du får t.ex. en fleecetröja helt hårfri…Nu använder jag inte så ofta fleecetröja på jobbet ;) utan mera konstymbyxor och kavajer och på sådant material funkar den också jättebra!

Nu är det tydligen inte alla som gillar den men hos oss är den oumbärlig! :)

S*Evenstar's

Christina

LD
0

27# Tack för infon!! Det låter suverän. SkrattandeJag ska gå in på deras hemsida och beställa hela kitet.

// LD

Zoraya
0

Fick hem magic brush igår, och borstarna testades förstås genast på olika material. Och de fungerar verkligen! Visste inte att jag hade så mycket katthår på alla möjliga/omöjliga ställen Skäms Hua, mycket städande blir det!

Anamiacats
0

Tack för info Glad Det får bli till att beställa det här med Glad

SE*Anamiacat´s

Evenstars
0

Jag måste bara komplettera och berätta att jag i helgen städade kattgården. Först ville jag sopa bort alla löv och barr som flugit in med höstvindarna, sen ville jag slänga ut vatten + rengöringsmedel och skrubba, sen ville jag skrapa bort skumvattnet, hälla ut nytt rent vatten och sen skrapa bort allt vatten några gånger. Jag använde den stora sopen till allt "skrapande" och den föste bort allt vatten som en vattenskrapa samtidigt som den "sopade ytan" i samma rikting. Jag knäskurade med en rotborste, men lövsopande och fösande av vatten funkade så klockrent med magic-sopen!

I love it!!!

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
0

# 29 Hahaha eller hur? Prova klösträdet, som du tycker är rent efter en noggrann dammsugning…du hittar lika mycket katthår till:D

S*Evenstar's

Christina

Zoraya
0

#32 Jag har tidigare "borstat" av klösträdet med furminatorn, funkar också bra. Vågar inte mera använda furminatorn på raggisarna så numera använder jag den  bara på klösträdet och bondkatten.

Ilya
0

*Sätter ett spår för att hitta tillbaka senare*

Bra tråd!!

Marleene
0

Jag fick hem min magic brush (nyckelpigan) häromdagen också, men jag tycker verkligen inte att den fungerar alls som jag hade tänkt. Kanske gör jag något stort fel, men jag vet inte hur man skulle kunna använda den på annat sätt.

Den tar knappt bort något hår alls och det hår den tar bort föser den ju liksom bara framför sig så att det enda som händer är att det dammar av katthår. Vilket ju sedan fäster sig någon annanstans istället.

På kläder går det ju inte alls då det istället för att ta bort håret mer eller mindre sprider runt det på kläderna istället så att nästan ser värre ut efter behandlingen.

Hur gör ni som har den och tycker att den funkar?

Evenstars
0

# 35 Va?! Jag blir jätteförvånad Erika! Du drar små korta drag om och om igen med den breda V-sidan på piggarna i den rikning du drar borsten. Allt försvinner om jag gör så ;) 

På katterna funkar det också men då masserar och drar jag samtidigt.

S*Evenstar's

Christina

Zoraya
0

När jag borstar t.ex. fleecetrjöan så breder jag ut den på köksbordet, börjar uppe vid ena axeln med korta drag emot mig och går över hela bredden till den andra axeln. Arbetar mig sedan neråt på samma vis. Och när jag kommer ner till fållen ligger allt katthår där, så jag borstar det på bordet, samlar ihop det till en hög med nyckelpigan och tar sen med ett fuktigt hushållspapper bort håret från bordet. Och tröjan blir faktiskt helt hårfri.

Tror inte det är meningen att håret skall bli kvar i borsten, den skulle genast vara full med hår och bli oanvändbar. Använder borstarna på mattor också och dom tar bort både hår och sand.

Marleene
0

Jag måste ha väldigt konstiga material i mitt hem eftersom det inte funkar alls. Det fungerar ok på sängkläder och på klätterställningen, men i övrigt är den totalt oanvändbar här hemma. Får kanske fortsätta öva lite, men den gamla hederliga "svampen" och dammsugaren gör jobbet mycket bättre.

LD
0

Jag har köpt hela kitet. Måste säga att 2 av borstana funkar jättebra däremot är jag inte så förtjust i nyckelpigan. Tycker inte att jag lyckas med den lika bra som med de andra. Kanske måste jag praktisera mera.Skrattande

// LD

Evenstars
0

# 37 Ja så gör jag också!

S*Evenstar's

Christina

Marleene
0

Jag får väl kanske fortsätta öva ;)

Rosino
0

Jag fick hem mitt första Magic Brush set idag, och jag tycker det verkar jättebra Glad Det jag hade problem med först var att jag tryckte på, man ska borsta med mycket lätta tag. Från klösträden - som jag tyckte såg relativt rena ut - lossade massor med hår. Trappan sopade jag med den största borsten och dammsög bara upp skräpet när jag kom ned och slapp på så vis släpa den tunga dammsugaren i trappan.

Det är nästan så jag längtar till helgen så jag får städa Flört