Frågor kring Agria försäkring
Hej,
Vi ska försäkra vår ragdoll genom Agria, och vi fick hem ett inbetalningsavi idag, med medföljande informationsbrev.
Försäkringen som katteriet hade togs över av mig med några modifieringar.
Innehåll :
-Agria Liv 7000
-Agria veterinärsvård
-Medicin
Jag blev dock lite konfunderad då det stod så här i brevet :
"Viktiga begränsningar:
Försäkring som omfattar övriga sjukdomar (förutom skador som orsakats av yttre våld) har däremot en karenstid på 20 dagar. Det innebär att det dröjer 20 dagar innan försäkringsskyddet börjar gälla. Det kan avtalas att försäkringen börjar gälla genom att du betalar premien…"
Detta låter ju helmysko? Om Nelson blir sjuk så måste det gå 20 dagar innan Agria går in och börjar betala, till dess, dvs 19 dagars vård ska alltså jag stå för? När jag talade med säljaren över telefon nämndes det inget om 20 dagars karens.
Nelsons fotodagbok ^^
Det är bara svårt att förstå deras ordval, inte som det låter :)
Vad det betyder är att från det datum du skaffade försäkringen dröjer det 20 dagar innan försäkringen börjar gälla, bortsett från yttre våld (ex biten, påkörd) som börjar gälla direkt.
Så om han får en urinvägsinfektion innan det gått 20 dagar sedan försäkringen tecknades får du som djurägare stå för den kostnaden. Samma om han blir sjuk dag 19 men du går till veterinären dag 20, ingen ersättning eftersom sjukdomen Började innan 20 dagar gått.
Det som händer när försäkringen väl gäller är att Agria går in och betalar sin del, ex 19 dagars vård DIREKT, om du väljer Direktreglering vid djursjukhuset när ni "checkar ut". Om du inte väljer direktreglering (brukar kosta 100kr) får du betala allt själv och vänta ca 3-4 veckor innan du får tillaka agrias del.
Hoppas det blev något klarare!
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
#1 Addiction - Det blev mycket klarare. Tack för klargörandet. ^^
Jag trodde att de syftade på hur försäkringsskyddet i allmänhet fungerade, dvs om t ex Nelson blir sjuk om ett halvår så är det 20 dagars karens som gäller. Men det säger ju sig självt att sådana krav är orimliga.
Eftersom försäkringen togs över, dvs det är ingen ny försäkring som tecknas av mig, så torde 20 dagars karens inte gälla för min del.
Tack igen. :)
Nelsons fotodagbok ^^