Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3530 ggr
Dreamdolls
0

Vill importera-men stopp

Skulle gärna vilja höra er andra uppfödares synpunkter i denna fråga.

Jag skulle gärna vilja importera en hane/hona? i framtiden. Har tagit kontakt med ett flertal utländska uppfödare som i mitt tycke har katter jag gillar och finner intressanta, MEN då får/kan de inte sälja katter till Sverige.

Jag kan absolut förstå i sådana fall där en av föräldrarna kommer från Sverige eller att en avkomma från samma eller nästan samma kombination kanske redan sålts till avel i Sverige, men är det verkligen rätt att kräva att uppfödaren man importerat ifrån inte får sälja någon avkomma alls till samma land oavsett föräldrakombination???

Skulle alla uppfödare som importerat katt kräva så, så skulle det tillsist inte finnas någon uppfödare att importera ifrån tillslut.

Jag ber om ursäkt om någon tar illa vid sig eller känner sig trampad på tårna. Det är inte min avsikt, utan jag är enbart nyfiken på höra hur ni andra uppfödare tänker och resonerar i denna frågaGlad Det kan ju hända att någon kommer med en vettig åsikt så jag tänker om….

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Willenkatten
0

KyssHm, ja tycker det låter helgalet! Men det har blivit mycket restriktioner av alla sorter. Menar du att en köpare som importerat katt vägrar fler importer från samma uppfödare till Sverige? Lever vi i en vrickad värld eller?

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Dreamdolls
0

#1 Ja, tyvärr verkar det förekomma. Tycker det är jätte trist och på sikt förstår jag inte hur det gynnar rasen i sig.

Ragluceritos
0

Jeg forstår deg kjempe godt.. Synes det er et stort problem…Men det er ikke bare dere. Vi som ikke bor i Sverige har også problemer med dette… Jeg har en katt jeg kjøpte utenfor skandinavia… Ifølge min kontrakt kan jeg selge til Sverige så mye jeg vil. I ettertid så har denne oppdretteren blitt kontakten om hvorfor hun selger til Norge og det ene har ført til det andre der oppdretteren spør meg om jeg kan være så snill og ikke selge til Sverige for da blir det problemer….Hva er det for noe lissom…

Hvor blir det av å ha troen på kombinasjoenen? og gjøre en deal med oppdretteren om at hun ikke selger fra samme kombinasjon kan i noen tilfeller være ok for meg…Men vi kan jo ikke eie et katteri som ikke er vårt!!!

Jeg er helt enig med hele ditt innlegg og ja om noen år så vil dette bli et stort problem.

celestials
0

I know some breeders in usa dont want to sell cats to Sweden because of the rabies vaccination,and anti-body titre tests.They dont want to keep the kitten for too long..

Dreamdolls
0

#4 Yes, such a thing, I understand very well. I myself would have problems to have a male kitten waiting so long. But in this case, they can not export because they have such restrictions. They want to sell, but are not allowed to.

Evenstars
1

Vänta nu inte säker på att jag förstår. I # 5 säger du att uppfödarna du vill importera ifrån har restrikationer att inte sälja till Sverige. Hur kan någon ålägga restriktioner på något katteri där de inte sålt katt till? Måste ha missförstått något.

Hur som helst tror jag att det kan se lite olika ut, Nina. Som jag först uppfattade ditt inlägg (innan # 5 förvirrade mig) handlade det om att den uppfödare du vill köpa ifrån redan sålt en katt till Sverige och har nån överenskommelse med köparen i Sverige att inte sälja något till Sverige och jag svara utifrån denna uppfattning:

* Det kan vara så att importuppfödaren (IU) och sverige-uppfödaren (SU) bestämt sig för att samarbeta kring flera linjer hos varandra. Kanske ska SU sälja tillbaka till IU som IU ska para nån annan i katteriet med för att sen sälja tillbaka till SU.

* Det kan vara att IU säger så här av olika andra anledningar och att du bara har en sanning och inte SUs sanning.

* Det kan också vara så att SU sökt denna för att vilja bygga kring IUs linjer i ett längre perspektiv och har redan anmält intresse för flera kombinationer hos IU och SU har först tjing på och då inte vill att kullsyskon ska säljas till Sverige. Det korta svaret IU då kan ge dig är att "jag får inte sälja från mina katter till Sverige", kanske för att IU och SU inte vill avslöja sina planer.

* Det kan vara så att IU inte vill sälja fler katter till Sverige för att hon/han är så besviken på uppfödarna i Sverige. Det vet jag hänt. Det korta svaret blir då " jag får inte sälja från mina katter till Sverige"

* Det kan vara så att SU bett IU att inte sälja till Sverige för att någon annan redan säljer friskt dessa linjer i Sverige.

* Och säkert fler anledningar…tror nog inte att det är svart och vitt faktiskt, tyvärr

Det som däremot är hemskt är att en uppfödare från Europa inte får sälja till Sverige pga. att en uppfödare i Sverige har katter från samma katteri som uppfödaren i Europa. Deras katter härstammar från ett katteri/linjer i USA. Uppfödaren i Europa vill sälja hit eller till mig men har blivit "hotad". Det tycker jag är helt oförståeligt och tragiskt!

Men det finns ju uppfödare som hindrar andra uppfödare att köpa från vissa katterier i Sverige, trots att exakt samma kombination sålts till flera andra i Sverige.

Jag hoppas att du hittar din katt, Nina! Kram!

PS! Detta är komplicerat DS!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

AakresRagpride
0

Slik jeg har forstått det er det helt vanlig å samarbeide, jeg måtte takke nei til en katt siden jeg ikke fikk selge noen avkom til hele skandinavia+ 2 andre land, siden vedkommende hadde en avtale med en annen oppdretter i et av disse landene. Slik klarer de å sitte å gni på egne linjer, og helt klart ikke snakk om å gjøre det som gagner rasen best, men heller å niholde på linjene til man blir blå i ansiktet.

Har gått med på et eller to land, men ikke 5…det er bare ikke rett..

Dreamdolls
0

#6 "Det som däremot är hemskt är att en uppfödare från Europa inte får sälja till Sverige pga. att en uppfödare i Sverige har katter från samma katteri som uppfödaren i Europa. Deras katter härstammar från ett katteri/linjer i USA. Uppfödaren i Europa vill sälja hit eller till mig men har blivit "hotat". Det tycker jag är helt oförståeligt och tragiskt!"

Det är precis detta jag reagerat på!!!!! Och vill få fram med mitt inlägg, men du skrev det bättre än migFlört

Evenstars
0

# 8 Ja det är helgalet!! :(

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Fyrpihls
0

Ja helgelet…

Det tycker jag också… fast man kan ju undra… finns det några linjer som inte redan finns överallt…. det finns egentligen inga unika linjer kvar..??

Alla linjer finns ju fast bara i lite olika kombinationer..

Att samarbeta är ju en sak, men att av rädsla för obehag inte kunna sälja till vem man vill är ju tragiskt..

Hoppas du finner vad du söker Nina… Kyss

Lilltassens
0

Om man tittar på antalet uppfödare i USA, så är det väldigt få som har restriktioner att inte sälja till Sverige med anledning av att uppfödaren här kräver det. Jag vet i alla fall bara en uppfödare i USA som svara så. Så det är ju många kvar att fråga om katt.

Lilltassens
0

I europa vet jag inte så bra, där är det kanske fler.

Lilltassens
1

Problemet är ju också att vi ser olika på avel. Vissa kan få en kull kattungar på tex 5 st och sälja iväg alla till avel. Sedan den andra uppfödaren får också en kull på 5 st men säljer iväg endast en, som är mycket bra, till avel. Sitter båda dessa på samma linjer, så är det inte så kul för den som säljer en till avel att den andre bara sitter och sprutar ut avelskatter från samma linjerna. Jag i alla fall hade blivit förtvivlad om jag suttit med samma linjer dom den uppfödaren.

Lilltassens
0

Så det kan vara en anledning till att man försöker stoppa vissa linjer att komma hit.

Evenstars
0

# 13 Ja, jag också! Obestämd

S*Evenstar's

Christina

harley
1

Ja det är sjukt många gånger, finns ju vissa som verkar ha storhetsvansinne!!!Skrikandes

Bättre om man kunde samarbeta och hjälpas åt.Glad

Heros
0

Håller med er Nina och Christina, har också hört om att man hotar uppfödare med än det ena och det andra. Men det positiva i det hela är att det är inte ett tillvägagångsätt som håller i längden, utan det tar slut en vacker dag. Och presterar/håller inte katterna vad man lovat så tar sagan ett fortare slut.

Har själv kontakt med en uppfödare i europa som har katt från USA och samma linjer som en svensk uppfödare.

Uppfödaren i europ blev varnad/hotad att säljs en katt till mig, om det gjordes ska den svenska uppfödaren sälja till europa. Och det bästa av allt var att uppfödaren i europa fick veta att jag sålde massor av hanar till avel Förvånad de som känner mig vet att så inte är fallet. Jag har fött upp ragdoll i över 10 år haft ca 35 kullar och av de kullarna har jag sålt 2 hanar till avel, resten sällskap/utställning.

Det enda sättet att få slut på dessa orimliga restriktioner/hot m,m är att INTE köpa katt från dessa katterier. För i det långa loppet så är det inte något som gynnar rasen.

/Åsa

Dreamdolls
0

#17 Ja, det är tragiskt!! Vet inte om man ska skratta eller gråta… men jag tror som du att i längden så håller det inte och man förstör mest för sig själv när man gör sådana saker.

Lilltassens
0

Hoppsan det var ett inlägg från oväntat håll. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus heter det ju. Om du får höra något om dig själv som stämmer så illa så kanske du har missuppfattat ryktet?

Meddelandet redigerat då det bryter mot sajtens regler. /Martina

Denna kommentar har tagits bort.
Heros
0

#19 OJ vet inte varför du reagerar så starkt, nej det är inget rykte jag har mailen själv från den svenska uppfödaren.

Vill du mig något mer i mitt fall kan du kontakta mig privat, om du tycker du har med det att göra!

FunHouse
0

#8 Jag har varit med om samma sak som du och Åsa skriver om. En uppfödare i Europa lovad mig att få köpa katt från henne (hon var god vän med en annan uppfödare som jag köpte min första import hona ifrån) sen helt plötligt så gick det inte sälja till Sverige. Fick höra sen att personen var hotad.

Men kan ju bara undra vad man hotar med….

Det är ju för fan inte klokt, (ursäkta att jag svär, men jag vill bara starkt uttrycka min avsky för sådana metoder)

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

AakresRagpride
0

#8,

Har hørt en lignende historie, skulle ikke forundre meg om det er samme oppdretter som tydeligvis bruker samme teknikk på å få viljen sin, å true andre..

David
0

Har läst igenom tråden och blir mörkrädd. Är lite gestapofasoner nästan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Addiction
0

#26 Jag tycker att det värsta är att i alla fall jag inte ens höjer på ögonbrynen. Har hört talas om sånt här så många gånger, verkar vara något som följer inom all avel. Min mor har berättat liknande saker om sin hunduppfödning, och det var 20 år sedan.

Det enda man själv kan göra är väl att vara noga med att göra sig förstådd på ett konkret sätt och undvika missförstånd. Det känns som om man inte riktigt kan påverka detta. Vad ska vi göra åt det?

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Neo033
0

FörvånadFörvånad Helt sjukt. Hur sjutton tänker man då? Obestämd

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

GunBertus
1

jag förstår inte hur man kan tro att man ska kunna ha vissa linjer för sig själv faktiskt…och det som är lite patetiskt i det hela är att det är samma linjer längre bak som alla andra harOskyldig

sen kan man ju jobba olika och ha olika avelsmål men att tro man är ensam…hihi nästan lite kul faktiskt-hoho hur står det till däruppe då..

Kattungar väntas hos GunBertus

Fyrpihls
0

Ja det är verkligen sjukt…

Det här kanske inte egentligen har med et här att göra men jag har råkat ut/ eller snarare stött på att en utländsk uppfödare på sin hemsida presenterar sina katter som…

SinEgenUppfödningsMaria tex… fast att det egentigen är en helt annan katt…

som att jag skulle presentera alla mina katter på min hemsida som

Fyrpihl´s Fannie Mae och
Fyrpihl´s Unnique
Fyrpihl´s Leonidas osv osv…

Det är ju för tusan falsk marknadsföring, och jag skulle bli väldigt irriterad om jag sålde en katt till ett katteri som sen presenterar Min fina katt som sin..

Det kan jag inte förstå… vad tycker ni om det då???
Nu när vi ändå är igång och tycker….

Vill man absolut inte göra reklam för nån man köpt katt av så kan man väl bara låta bli att skriva ut stamnamnet… det borde ju vara förbjudet att sätta sitt eget stamnamn före på sin hemsida, om det är en katt som du köpt från ett annat katteri…

Eller ska jag presentera mina kommande kullar med att

Nu väntar vi kattungar mellan
Fyrpihl´s Fannie Mae och Fyrpihl´s Yaromir Valerian

Det är ju inte ärligt…

Addiction
0

#30 Nej det  var ju väldigt tråkigt. Jag har dock sett att det är väldigt sällan man ser stamtavlor generellt på katterier utomlands. Och att det till och med kan vara tabu att fråga om det. Men jag tycker som du Unni att då kan man väl bara skriva kattens tilltalsnamn eller något.. TRÅKIGT! och om de nu gör som du säger, borde man ju kunna lista ut vems den är egentligen om man känner till linjerna. Jag menar X's YouHotThing kanske bara finns under ett stamnamn.. svårt att förklara.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

FunHouse
0

#30 menar du att det finns uppfödare som gör så….man kan ju bara skratt åt det…

Hedan efter heter alla mina katter FunHouse´s också då..Flört

FAst nu bytte vi ämne lite…

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

isakatt
0

Ja inte gynnar det aveln att ha massa restriktioner, tycker även uppfödare i sverige har olika konstiga regler,

spinnoviftas
0

hihi läs gärna min något mer irriterade tråd… "restriktioner hit och restriktioner dit" Flört

bicolor
0

Jag har kontakt med uppfödare i Holland (eftersom jag är Holländsk)

och där finns många katter som är importerade från usa och ofta har dessa uppfödare fått t.o.m skriva kontrakt på att inga kattungar efter denna katt får säljas till avel utanför detta land och då menar jag även tex belgien Tyskland, Frankrike osv.

Detta har jag fått förklarat för mig att det är pga att dessa amerikanska katterier ska kunna exportera avels katter till alla andra länder tex Sverige bara så att det är dom som tjänar pengar på deras blodslinjer.

Jag tycket att detta är jätte synd men tyvärr är det nog inte så mycket som man kan göra åt detta då restriktioner alltid kommer att finnas vare sig vi vill eller inte……