Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 7265 ggr
GunBertus
5

Bojkotta kattmaten

nu har jag lust att bojkotta kattmats industrin ..det finns hur mycket färskfoder och annat alternativ till hundar men INGENTING till katter, förutom att man BARFAR då ..

kolla in torrfodret, det är ju horribelt vad mycket skit det är i det..och nu har jag gett mina Olivers för det var ju så bra och med högt proteininnehåll men igår fick jag höra att det är jättefarligt om det finns ärtor i maten för det kan ge struma…och ärtor finns det i nästan all kattmat, även den som ska vara lite bättre s.a.s Orijen, Olivers, JW mm

mitt försäkringsombud har en vän som är väldigt duktig forskare inom näringslära , och hon hade sagt likadant..att det är för jäkligt att inget görs åt kattmaten..

det har väl aldrig funnits så mycket allergi bland katterna som nu? och allt annat som uppkommit..tandproblem har ökat katastrofalt också..

vad ska vi göra åt detta, ska vi ta våra kissar under armen och gå ut och strejkaFörvånad

det är ju enorma pengar industrin gör, men vi måste ju kunna få kräva ordentlig mat åt våra katter

Kattungar väntas hos GunBertus

Addiction
1

Ja du, jag säger detsamma.

Hills- för mycket spannmål

Royal - konstiga allergichocker, för mycket artificiella ämnen

Orijen - Naturligt, men fiskolja i allt och för kraftigt för vissa magar

James Wellbeloved - skonsamt, men jättemycket ris..

Sen har vi alla lågprisvarumärken.. börjar bli trött på den här jungeln.

Så finns det alla veterinärfoder.. i/d har faktiskt funkar bra för mig då jag använt det, men inte ska man behöva ge en katt det hela livet.. det ska ju vara temporärt.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Svidjas
0

Starta nån slags namninsamling kanske? Studiecirklar i Barf så att fler kan lära sig det och på så sätt slut använda den dåliga kattmaten. Svårt att sätta dit dem då det är jättestora industrier. knappast ett litet företag i sverige men man måste ju göra det lilla man kan göra.

http://www.svidjas.se

GunBertus
0

ja tänk om vi kunde starta upp och sälja färskfoder till katter…vilken marknad!!

Helajna
0

jaa..denna djungel!
Det enda som vi tycker uppfyller våra krav till katten är Sheba,, och det är ju itne det billigaste då det säljs i så små förpackningar mm… Maju är okej… det bästa jag hittat efter det.. men det gillar hon inte:s

man blir lätt tokig!

Marrics
0

Håller med er!! Mina kalasade på färsk lever i morse:-)

raggis22
0

Vad ska vi göra under tiden?????????????Skrikandes

Sprattelkattens
0

Ulla du får gå med i våran klubb så får du komma på mina barf föreläsningar. Flört

Vill man ge bra kattmat utan att ge barf så är Mjau blötmat i tetrapack alldeles utmärkt. Såsvarianterna som kom nyligen innehåller kött, köttbi-produkter och mineraler.

Whiskas mmm är också bra mat men onekligen lite dyrt. Flört Fast det är Elvis favorit så han får en påse om dagen.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Helajna
0

Hur gör man om katten vägrar äta allt som har med Maju maten att göra?:S
Hon kan ta en tugga men sen blir det inget mer.. vill ju inte tvinga henne att äta något hon inte gillar heller :(

[Saiva]
0

Därför barfar jag mina katter sedan ungefär ett år tillbaka. Katternas päls har blivit som silke och mår bara bra. :o)

Det är ju en massa extra jobb när jag ska handla, göra iordning och portionera men det är det klart värt. Jag gör barf-röror som jag fryser in i dagsportioner.

Tanken har slagit mig också att starta något litet företag som tillverkar barfröror och lite annat liknande men men. ;o) Fortsätter det öka i popularitet så kommer det nog poppa upp sådana företag. :o)

Christelle
0

Men usch det visste inte jag!? Ger också Olivers men ska verkligen ta och ringa till dom och prata angående ärtor i maten! Ju fler man är desto starkare blir man! Vi borde gå ihop och gå emot företag och ifrågasätta!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

elyse
0

Jag skulle gärna köpa Barf, men är just nu lite osäker på hur mina kissar skulle hantera det. Jag vet ju att det är det bästa för katter, men med katter som vägrar äta skinka, kalkon. kyckling, köttfärs, kött, tonfisk, torsk etc känns det som att det blir svårt att introducera. Men vore det enklare skulle jag absolut testa!

GunBertus
0

# 10 de som ringt Olivers fick bara till svar att Veterinärerna har godkänt deras mat!!!

#9 ja du kan väl starta upp något, hör av dig till mig när du börjar:)

# 7

Toffife vägrar äta någon from av blötmat-tills jag serverade Whiskas lamm med sås, oj vad gott hon tyckte det var..så det får jag nog fortsätta med…

vad säger ni om Bozitas tetrapak, är de bra då, ni som verkar kunna lite ..

jag kan inte BARFA för jag tycker allt sånt rått är så äckligt, men visst,lite kan man ju ge som t.ex nötfärs och kyckling..

hela sillar som man delar i mindre bitar skulle vara väldigt bra att ge katten hade föreläsaren i näringslära sagt, med ben och allt alltså…

Helajna
1

Angående detta med Barf vad är det? vart får man tag på det?:)

vill alltid att min katt ska ha det bästa som går…

GunBertus
0

Biologic Animal Raw Food betyder det..

det får man allt göra själv men det finns säkert många här som kan upplysa dig/oss om hur man gör ..

Cheeserica
0

All fisk i rå form är rent skadligt för katter eftersom det hindrar upptagning av E-vitamin. Och tillagade ben ska aldrig ges oavsett vilket djur det kommer ifrån, så hela sillar skulle jag inte rekommendera till katt varken rå eller tillagad. Flört

Jag har barfat mina katter tidigare och det funkade jättebra men visst blir det lite jobb. Sedan ett år tillbaks ger jag endast blötmat (MJAU) till mina katter och är väldigt nöjd. Jag vill helst inte ge mina katter torrfoder öht då inget torrfoder är korrekt sammansatt enligt kattens behov. Även Bozita är bra blötmat men det är dyrare.

För snart två år sedan var det tal om att Bjärefågel skulle börja tillverka ett helfoder för katt (färskfoder alltså) med kycklinghals, hjärta och 5-10% lever, men det verkar tyvärr runnit ut i sanden. Det sista jag hörde var att de fått problem med tillstånd då de även tillverkar människomat.

Om man vill kan man köpa färskfoderkorvar ifrån ex Jipotimas och komplettera med hjärta/lever i korrekta mängder.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Helajna
0

aha okej. har läänge funderat på att göja göra allt själv. än så länge blir det bara torsk å lite köttfärs ibland.

ja, finns det någon som kan ge tips på hur mankan lära sig det?:)

(Fast borde kanske starta en egen tråd för detta?)

FunHouse
0

http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html?sid=bf841737f2625db5379353f8ac76a0b8

Här är länken till ett BARF forum. Där kan man läsa recept och fråga allt.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Marrics
0

Jag barfar till en del. Det finns en iforum sida om barf där kan man få råd och recept. Det är inte svårt kräver kanske lite mer planering och inte att glömma benmjöl. Men det är en del varningar att benmjölet innhåller för mycket bly! Alla min katter äter inte barf men dom flesta.

GunBertus
0

# 15

nej jag menade ju att sillen skulle vara rå inte tillagad..

ok fast det är ju märkligt att en näringsläroexpert tyckte sill var bra då…men det var alltså inte som helfoder utan det var bra att ge det då och då hade hon sagt..

men jag vet inte..så jag motsäger dig inte

GunBertus
0

men om man BARFAR sina katter , då ger ni väl endast ett par ggr om dagen, eller?

men katter ska ju gå och småäta hela tiden..som de gör i naturen , för att hålla energinivån på topp? hur funkar det då?

för det har man ju fått lära sig av bl.a Susanne Hellman-Holmström iaf..

Marrics
1

"Katter gå och småäta hela tiden"? Gör dom det? Hästar äter hela tiden men katter får jaga sina byten med snabba ryck många misslyckande och lång väntan. Så om dom fångar en mus två gånger om dagen är väl bra?

En fertil katt ska ha 7% av sin kroppsvikt per dag en kastrat om jag inte minns fel 3%? Osäker på den siffran. Så en katt på 5 kg ska ha 350 gr/dag jämnt fördelat. Men i verkliga livet om en katt fångar en stor sork sätter den i sig den sedan sover restan av dagen:-)

GunBertus
0

ja jag vet inte, refererar bara till de föreläsningar man varit på

jag la in denna tråd då jag skulle vilja ha mer kunskap i ämnet ,och då jag tycker att torrfodersindustrin kör över oss och bara tänker på den ekonomiska vinsten..

jag hoppas vi kan diskutera här och att alla inlägg är välkomna vare sig de är dumma eller ej..och är det så att en del tycker de är dumma, ja då får de tycka det .

så kom igen nu alla , släng in alla era dumma och odumma frågorSkrattandenär det gäller våra katter och deras mat …och alla tips är väldigt välkomna av mig iafKyss

Marrics
0

Ingen kritik Ulla!! Blev bara lite fundersam om jag tänkte fel. Mina får tre gånger om dagen. Kattungar ska ha fri tillgång men hur ska det gå till? Med en fet kastrat hane i huset som ALTTID är hungrig:-) Nu får mina både torrfoder burkmat och barf. Kattungarna ska ju flytta och kunna äta det som serveras i nya familjen. Jag har en mental ovilja till torrfoder och tycker att foderleverantörerna skrämmer upp oss att vi inte kan ge våra katter fullgodmat. Därför barfar jag. Dom får även smaka en del matrester som inte är för starkt kryddade. Kyckling, köttbullar ja mina får fisk. Inte rå utan kokt. Agnes älskar fisk. Men inga överdrivna mängder utan kanske högst en gång i veckan. Så om det hindrar upptag av E vitamin en dag må det vara.

Jag håller helt med dig Ulla!

GunBertus
0

ingen fara Ann-sofie

men jag hoppas bara att fler vågar skriva över sina funderingar och åsikter och tips och inte vara rädda för att bli tillplattade av någon som tror sig veta ALLT

som det brukar vara på forum ( obs inte detta), det är därför jag inte är aktiv på något annat forum för jag blir så trött på sånt..

(nu ,menar jag inte att någon tror sig veta allt på tidigare inlägg, hoppas ni förstår hur jag menarGlad)

men då ska jag säga till Susanne att hon har fel minsann..om att katten bör få småäta hela tiden:)

men om man köper de färdiga korvarna , Jipotimas ex- ska man tillsätta benmjöl då också?

och det är Taourinet ( eller vad det heter) som katten inte kan producera själv till skillnad från hunden..hur får de i sig det då? finns det i blötmaten?

Marrics
0

Ja vem vill inte gå och småäta hela tiden:-) Det kanske är bra för katten det ska det även vara bra för oss att fördela måltiderna mer jämnt över dag för blodsockret osv. Men jag tänkte mer hur det är för våra vildkatter. Tre målmat om dagen känns som en lyckad jakt dag. Benmjöl i Jipotimas ingen aning men är det ett fullfoder ska mängden vara balanserad samma med Taurinet i burkmaten. Det är ett fullfoder och inget ska behöva läggas till. Taurin finns i hjärtmuskelkött.

Tänkte på det här med att inte ge fisk. Då ska katter inte heller ha laxolja eller?

David
0

Det finns en iFokus-sajt om Barf, om den är bra eller inte vet jag inte, har faktiskt inte besökt den så ofta.

De rekommendationer jag fått är att alltid ha torrmat framme, eftersom katterna gärna äter små portioner ca 7-8 gånger per dag (OBS! Jag är imatad detta ifrån en av våra större fodertillverkare, så det kan mycket väl vara fel)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

FunHouse
0

Här kommer ett litet recept om någon vågar sig på det. 

1kg muskelkött
350gr hjärta
170gr lever
100gr övrigt (brukar bli hjärta)
4 äggulor

+ benmjöl (1 tsk per 200gr)

Fast jag brukar aldrig själv göra så här mycket åt gången men tänker bara lite på att mängden ska bli ungfär så här.

Ger blandfärs, hjärta lever och blandar 1 tsk benmjöl per 200gr kött.

Man kan också ge hjärta en dag, lever en dag, kött en annan och då blanda i benmjölet i tex köttfärs.

Taurinet får de i sig i hjärta om jag inte minns fel.

Mina senaste kattungar lärde sig att älska råa kycklingvingar och gnagde i sig nästan allt ben också, vilket är meningen.

Men det är lite problem när man föder upp kattungar på BARF. Kattungarna var tröga med att lära sig äta torrfoder och de flesta som köper vill ge torrfoder. Och de flesta tycker att rått är äckligt.

Men Mjau är ju också  bra så jag rekommenderade att ge mjukmat 1-2 ggr per dag i allafall. Men sen får ju var och en avgöra hur man vill göra tycker jag.
Mina egna vuxna katter gillar bara mjukfoder och BARF när de diar sina ungar. Då verkar de gilla det, men annars är det bara torrfoder som går hem.
Så jag ger bara lite BARF just nu till Attila som älskar det…

AnnaCarin

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Marrics
0

Ja det kan vara så David. Jag vet inte jag är ingen foderexpert. Jag bara tänker på hur det är i det vilda då dom får jobba för maten.

Det är bekvämt med torrfoder.

Jag brinner lite för det här som det kanske märks :-) Så jag kan bli hur långrandig som helst men jag säger som Ulla. Fler åsikter!

David
0

Jag följer den här tråden med spänning, så det är ju kanon att höra alla olika åsikter, frågor, svar osv. Min enda kunskap kommer som sagt ifrån ett multinationellt stort foderföretag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

GunBertus
0

det är så lätt att fortsätta med torrfodret bara för det är enklast..men om vi lär våra kattungeköpare att BARFA också så i slutändan kan fodertillverkarna stå där med sina långa näsor och för gammalt torrfoder:)

jag ska absolut besöka BARF sidan David..men det får inte bli för krånligt utan ska vara enkelt..

och vad lätt det var att ge min Boxer färskfoder, köpte alltid det från Lund, hmm vad hette det nu igen..hjärnsläpp helt plötsligt och måste lägga mig för jag ska till Stockholm i morgon bitti..

jag återkommer när jag sitter på tåget och ser om det droppat in fler synpunkter och ideér

vi kanske ska maila aktivitetsansvarig på SRC om detta AnnSofie, att vi vill ha mer kurser i detta, för det anser jag nog så viktigt..hur katten mår på insidan och inte bara hur den ser ut på utsidan:)

[Saiva]
0

Har inte läst eller hört förut att fisk hämmar E-vitaminupptag. Vad är det för ämne i fisken som hämmar? Gäller det både rå och tillagad fisk? Är du säker på att det inte var hämmning av tiamin du menade? Jag ger mina katter kokt torsk ibland som godis…

Jag brukar portionera upp barfen ca. 3-4ggr om dagen och det verkar mina nöjda med. :o)

GunBertus
0

# 30 Nordic hundfoder hette det juFlört

man kanske skulle kolla med dem om de har tänkt sig sälja till katter också..

gonattFörvånad

Marrics
0

Men samtidigt är det inte svårt att barfa!!! Läs bara AC recept här ovan. Det är det som jag oxå gör . Skit enkelt. Allt som behövs är en vass kniv och skärbräda. Sedan om det inte blir på grammet so what! bara det inte blir giftiga mängder tex lever! Men då får du verkligen väga fel.

Jag ger helst mina i lite större bitar så dom tuggar! Kycklinvingar äter tyvärr ingen av mina inte ens huskatten trots att han åt skator på löpande band som ung.

ItchyKoo
0

Intressant tråd, även om jag känner mig väldigt uppgiven angående torrfodret, tusan också att det inte är bra för det är både praktiskt och uppskattat av katterna Obestämd

#27  Mina vuxna katter är precis som dina AC, vill i princip bara äta blötmat och BARF när de har ungar, lustigt! Och flera av kattungarna som gladeligen har ätit Mjau blötmat hos mig under uppväxten vägrar befatta sig med det i sina nya hem, det är bara såsen i Whiskas portionspåsar som verkligen går hem och äts upp… Jag ger mina blött två-tre ggr/dag men får ofta slänga mycket mat… vissa perioder äts nästan allt upp och vissa perioder är det knappt lönt att ställa fram det.

Mina katter är som sagt väldigt kräsna (och då har jag ändå vant dem vid blötmat och lite rått kött när de var bebisar) och även om jag skulle önska att de kunde leva på enbart blötmat/BARF så känns det mer eller mindre omöjligt att lyckas gå över till det… Hur ska man bära sig åt för att få katterna att acceptera något som de först vägrar smaka, det går ju inte att låta dem svälta tills de kapitulerar… Om jag ska få mina att äta blötmat/BARF måste jag plocka bort torrfodret helt, annars väljer de det alla gånger. Hur har andra gjort, någon som har likadana katter och har lyckats gå över helt till blött och/eller BARF?

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

GunBertus
0

hittade prislistan från Nordic..de har ju även kalkon och kyckling och nötkött..

http://www.nordichundfoder.se/

Prislista Foder ink moms                                                                              From 1/10 2009

Art nr

Namn

Beskrivning

Pris/Kilo

Pris/ Låda

B10144

Nordic Bas Burgare

21,6kg 144st á 150g

25,23

545,00

1032

Nordic Bas

16kg 32st á 500g

26,25

420,00

B1042

Nordic Bas Burgare

8,4kg 42st á 200g

26,19

220,00

1056

Nordic Bas

14kg 56st á 250g

28,92

405,00

1116

Nordic Bas

16kg 16st á 1kg

20,93

335,00

1208

Nordic Bas

16kg 8st á 2kg

18,75

300,00

B20144

Nordic Sp+ Burgare

21,6kg 144st á 150g

28,01

605,00

2032

Nordic Sp+

16kg 32st á 500g

28,75

460,00

B2042

Nordic Sp+ Burgare

8,4kg 42st á 200g

28,57

240,00

2056

Nordic Sp+

14kg 56st á 250g

31,78

445,00

2116

Nordic Sp+

16kg 16st á 1kg

23,43

375,00

2208

Nordic Sp+

16kg 8st á 2kg

20,62

330,00

B3042

Nordic Vom Burgare

8,4kg 42st á 200g

29,76

250,00

3116

Nordic Vom

16kg 16st á 1kg

23,75

380,00

4116

Nordic Ox

16kg 16st á 1kg

21,87

350,00

5116

Nordic Vom/ Ox

16kg 16st á 1kg

24,37

390,00

7056

Nordic Light

14kg 56st á 250g

35,00

490,00

7116

Nordic Light

16kg 16st á 1kg

23,43

375,00

8032

Nordic Lax

16kg 32st á 500g

21,87

350,00

8116

Nordic Lax

16kg 16st á 1kg

18,75

300,00

K024

Ekologisk Kyckling

12kg 24st á 500g

31,25

375,00

T024

Ekologisk Kalkon

12kg 24st á 500g

31,25

375,00

50/50

Kött/ Vom i klump

20kg

13,00

260,00

Marrics
0

Är det för hund?

Tänk på att man inte kan ge hundmat till katter då det inte innhåller rätt mängd Taurin

Det finns fler tillverkare av barfmat som oxå har kattmat. Har adresserna någonstans ska kolla.

GunBertus
0

jag tror att honorna förstår att de behöver mer protein när de har ungar eller så fort de är dräktiga..

ska ge ett ex:

när jag använda Herbalife som ju är ett proteinpulver. så var det ingen av katterna som ville ha det förutom digivande honor , lite kul:)

AnnSofie, jag trodde man var tvungen att mala allt..nej då kanske inte det är så svårt?

GunBertus
0

ja det är för hund så man måste även ge dem Taurin..som du sa fanns i hjärta ..

Marrics
1

Nej låt dom gnaga. Bra för tänderna och tandkött att jobba lite. Finns inget goare än att hör dom "njanjanja" jobba med tänderna. (Som att höra hästarna stå och äta gott hö ni som vet)

Marrics
0
Sprattelkattens
0

Bra lästips på internet

http://www.devonrex.se/kokbok/

http://www.catinfo.org/

http://www.catinfo.org/zorans_article.pdf - bra artikel som bör läsas av alla.

http://maxshouse.com/feline_nutrition.htm

Såg någon fråga om taurin ovan, all kattmat som säljs som fullfoder (helfoder) måste innehålla en viss mängd taurin.

Det finns vissa komplementfoder t.ex. tonfisk eller vissa Sheba som inte innehåller tillräckligt mängd av något/någon näringsämne.

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Marrics
0

Nej dom rena tonfiskkburkarna innehåller inte taurin det har du rätt i. Sheba har jag inte koll på. Då måste man läsa då på burkarna? Jag ger bara mjau burk/tetra.

Bra länkar

Så här såg det ut när jag gjorde en omgång. Nu hade jag sommargrönsaker med ärtor i. Men den lilla mängden till det hela kan inte ge struma.barf

Pysslingens
0

Jag har BARFat i perioder. När Blaizan flyttade hit så rasade magen totalt och det som fick henne på fötter var just BARF. Sedan ratade hon allt utan BARF för att helt plötsligt bara äta torrt igen. Underlig katt Oskyldig

Här är mitt BARF recept. Jag skär i bitar och mixar levern.

1.2 kg kött
140 g lever
200 g hjärta
7 kapslar kalcipos utan D vitamin, ges istället för ben
3,5 ml mineralsalt
2 äggulor
2 dl vatten

Blanda och fys in.

Om man är osäker kan man köpa "LatmannsBARF" från http://www.felinefuture.com/ då blandar man i kött och lever och tillsätter sedan pulver och vatten. Så är din BARF klar.

Jag vill gärna bara ge BARF och blötmat men jag orkar inte ta striden med Pyret på 5 år, hon kan någon gång slicka i sig lite sås. Inget annat.

GunBertus
0

# 43 detta verkar ju suveränt Henrietta!!

Man beställer det från Tyskland, det är det närmsta tydligen och det tar 4--5 dagar innan det kommer

Tog du endast pulvret eller tog du det med kyckling och lever ? för då behöver man ju inte blanda i något fattar jag det som? fast man kan ju ta i lite bara för smakens skull kanske?

hur mycket beställde du ?

350 SEK för 3 mån / katt..det är ju inte dyrt? då har jag räknat med kyckling+lever

GunBertus
0

vilken kanonsida.. kolla här:http://www.felinefuture.com/?cat=28 där finns även mat för katter som har njurproblem..

synd det inte finns en svensk översättning men man får väl ta till Googles översättningssida om det blir för svårt..

bebble
0

Vi fick lilla sötisen Firenza som till viss del vuxit upp på Maju och barf samt lite torrfoder

Här gick vi och gjorde oss till för hon ville inte äta

Vi provade allt!

Men när jag serverade henne tonfisk (Willys egen) då åt hon

blandae sen ut i torfoder och hon åt lite, sen tgjorde vi som vi brukar göra - serverade;

Torrfoder,  fisk - kokt eller rå samt lite Barf serverade vi - ikke skulle kattungen äta men när vi blandade i tonfisken gick allt ner

Nu idag äter hon allt; torrfoder, fisk, kött -ox. lever hjärta o kyckling, blötmat (Mjau), ost, leverkorv, leverpastej, vitlök - sås, A-fil, äggula, paprika, annanas, äpplen, potatis osv.

När jag var barn åt vår katt, just sill - hel med huvud och inälvor - rå och hon blev 22 år! Hon blev bjuden på vad vi hade hemma och vad hon gillade åt lilla Stina och måde utmärkt

Vi har torrfoder framme dygnet runt för katter småäter, det vet jag eftersom jag är uppe långt in på småtimmarna

men de är inga storätare av torrfodret då de servera av allt annat jag skrivit och alla mår bara bra

Torrfoder har jag tvivel på att det ska bara vara det, därför ger vi våra e hel del annat

ItchyKoo
0

#43  Ja detta låter ju toppen, om nu katterna bara går med på att äta det… Någon som har testat? Jag måste absolut prova!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Pysslingens
0

Jag beställer utan leverpulver för då äter de bäst.

Jag tycker inte det är dyrt, utan det är ju en säker lösning. Sedan gäller det ju att jaga billigt kött! Picnicbog i bit brukar ju ligga på 30-40 kr kg.

Här hemma så lägger jag 200 gram i varje burk och det är Blaizan på en dag + lite torrisar.

Fördelen när det går via Tyskland är att ,man inte riskerar extra tull eller så, utan man betalar det man betalar.

GunBertus
0

jag ska helt klart beställa detta på Feline future och testa..där står att om man ger det så ska man INTE ge kött med ben för alla vitaminer och mineraler finns redan i pulvret..där finns också rätt mängd Taurin..

men man kan ju ge kött med ben vissa dagar när man inte ger detta pulver..

Omorose
0

Gillade verkligen denna sida som marrics tipsade om: http://www.enkopingbarf.se/

Ser ut att ha billigt och fint kött, där mycket är naturligt och svenskt.

Dock verkar det som att dom endast levererar till några få ställen i sverige, man kanske kan höra med dom ang leverans om man beställer mycket? Någon fler i umeå som känner sig sugen?

Sprattelkattens
0

#50 Om du bor i Umeå så levererar Jipotimas dit, www.jipotimas.se

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Pysslingens
0

De flesta katter verkar tycka LatmansBARFen är riktigt smaskig.

Timotej äter knappt vanlig BARF med LatmansBARF går ner!

Evenstars
0

Mycket intressant tråd!!!

# 43 Tack för tipset. Det ska jag också prova :D

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

GunBertus
0

ska beställa latmansBARFEN nu men - om jag inte tar den med lever..måste de ha lever då? är det viktigt för dem att få varje dag?vad innehåller lever som är så viktigt? förutom järn:)

Cheeserica
0

Har lite svårt att se varför man ska köpa denna "latmansbarf"? Köp Jipotimas "kattkorv" och komplettera med lever och lite extra muskelkött ibland. Eller Jipotimas kycklingkorv och komplettera med kycklinghjärta, lever och lite muskelkött. Mina katter är GALNA i kycklinghjärtan och det är inte äckligare än vanligt kött att hantera! De nermalda korvarna innehåller ben så man behöver inte tänka på benmjöl, kalcium eller mineralsalt.

Cheeserica
0

#31 Helt rätt, det ska stå B-vitamin, eller mer exakt tiamin. Rå fisk hämmar upptaget av tiamin och kan ge katten B-vitaminbrist. Kokt fisk är ingen fara, om det inte gäller fisksorter som innehåller höga halter av vissa mineraler eller tungmetaller förstås. Så kokt vit fisk behöver man inte oroa sig för att ge sin katt! Däremot ska man inte ge rå fisk annat än i små mängder och som godis någon enstaka gång. Glad

Cheeserica
0

#54 Lever innehåller retinol (A-vitamin) som är livsnödvändigt för katten. Det är dock farligt att överdosera A-vitamin och därför ska man se till att katten inte får mer än 5-10% lever totalt sett i sin kost. Hellre 5% än 10%. Katten kan också bli väldigt dåliga i magen av lever så man bör hellre sprida ut det över veckan än att ge allt på en dag.

Många tycker det verkar äckligt att hantera rått kött och jag var också lite sådan i början, men man kommer snabbt över det. Kött och hjärta har jag inga som helst problem med (jag ger främst kyckling), däremot tycker jag att lever är äckligt. Jag hanterar helst levern så frusen som möjligt, då är den inte slemmig och mycket lättare att skära i.

Cheeserica
0

#35 Jag har provat köpa både Nordic och Klass färskfoder till mina katter men de har totalvägrat att äta det tyvärr. Och jag tyckte faktiskt att det luktade äckligt trots att det var fruset så jag klandrar dem inte… Men om man lyckas få sina katter att äta det så är det ju bra. Flört

GunBertus
0

# 55

?vad är muskelkött då? alltså hjärta då..du skriver att du ger kycklingkorven + kycklinghjärta+ muskelkött…men vad har du du får muskelkött menar dù?

du skriver att man kan ge kattkorven och komplettera med lever och muskelkött ibland? ska man inte göra det alltid? hur ofta menar du ibland?

ja det är så idiotiska frågor säkert, men jag vill gärna veta..

Marrics
0

Jag har oxå svårt att förstå det här med latmansbarfen? Vad innhåller den då? Pulver? Njae….inget för mig. Jag vill se vad jag serverar. Känns nästan samma som torrfodret för mig.

Vissa kan ha svårt att äta barfen.Belino han vägrar. Men försök att smyga in små smakbitar bland den övriga maten. Trägen vinner. Precis som Lisbeth säger man får trixa lite i början.

Cheeserica
0

#59 Muskelkött är alltså allt rent kött. Så köttfärs, kycklingfilé, oxfilé om man så vill det. Flört Man kan i princip ta vilket kött som helst. Hjärta räknas också som muskelkött, det går inte att överdosera så det kan man också ta, mina katter gillar det som sagt jättemycket. Anledningen till att man ska komplettera med muskelkött är att benhalten i Jipotimas korvar är lite väl hög så katten kan bli hård i magen om det blir för mycket ben. Mina katter klarar det dock utan problem.

Det behöver inte vara exakt rätt mängder av allt varje dag, det räcker att man ser till att det blir balanserat i längden. Så om katten äter 100 g BARF per dag så bör den få i sig ca 5 g lever per dag och minst 10% hjärta. Man måste inte ge lever varje dag, man kan ge det ett par gånger i veckan om det underlättar. Man ska som sagt dock akta sig för att ge för mycket lever på en gång eftersom de lätt blir lösa i magen av det.

Cheeserica
0

#60 Ja, ett dyrt pulver också… Och om man väljer varianten utan lever måste man ändå tillsätta lever vilket i mitt tycke som sagt är det äckligaste att hantera. Jag kan tänka mig att pulvret innehåller taurin och benmjöl, och jag ser inte riktigt poängen med att tillsätta detta när det finns produkter att köpa som redan innehåller detta naturligt.

GunBertus
0

nu har jag beställt från Jipotimas iaf..

ett steg mot önskad riktning iafGlad känns bra

Addiction
0

vad mycket man lär sig från denna tråd! JätteintressantSkrattande

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Marrics
0

Ja Erica vi måste övertyga dom andra att det är inget konstigt eller svårt med barf! Alla kan hantera en kniv och skärbräda. Vi skär kött till oss själva om vi inte är veganer. Inget annorlunda att skära upp till katterna.

Min pälslingar har fått ikväll senor och hinnor som jag renskurit från fläskfileen som ska vara till middag. Bara jag tar i skärbrädan sitter hela gänget runt fötternaGlad

Mina får som gobitar lite lever då och då. Men som Erica säger inga mängder för då blir det lite lösa magar. Men två tre sockerbits stora bitar som godis. Mums tycker alla utom Belino. Men han har börjat äta burkmat igen . Som liten älskade han barfen oxå men nu???

[Saiva]
0

Ett tips: ta gärna så "fult" kött som möjligt. :o) Jag brukar använda högrev och karré med så mkt senor och fett som möjligt. Är köttet för fint så kan de bli jättehårda i magen! :o/

GunBertus
0

tack för alla tips, jag har lärt mig massorFlört

FunHouse
0

Jag tycker inte heller att man ska behöva köpa pulver från utlandet.

Bättre satsa pengarna att köpa benmjöl, (som man kan beställa på foderbilen, standardt benmjöl) sen köpa lite kött, hjära och lever och börja ge.

Om man tycker det är jobbigt att skära i kött så får man väl be någon annan eller blundaFlört.

Det bästa är att börja ge kattungarna från början…de vuxna som är vana vid torrfoder är lite jobbiga…hm, vet inte vad man ska göra för att få dom att vilja äta `BARF.

Man ska kanske vara mer envis än katten och bara ge BARF och inget annat???

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Pysslingens
0

Tyvärr så äter inte mina Jipotimas korvar Rynkar på näsan 

LatmansBARFen kan ju vara ett sätt att komma igång! Timotej äter den och sedan kan jag fasa över honom på mina röror.

Men visst är det onödigt om de äter vanlig BARF!! Jag tänkte mest att det var en möjlighet som fanns!

JAg hade älskat att de åt Mjau/Bozitas men så är tyvärr inte fallet.

FunHouse
0

Men vad är det i latmansBarfen som gör att katterna äter det, när de inte äter någon annan mjukmat?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

janesmatte
0

Skriver nu för kunna läsa sedan ,barfa skulle jag gärna göra fast köpt det klart då jag vill inte riskera något annat.

Verkar så att mina katter nu slutat äta torrfoder Cool

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Rosino
0

Hur länge kan man spara köttfärs och kött som varit fryst? Måste det ätas samma dag man tinat upp det, eller kan man förvara det i kyl till följande dag?

Trots problem med att katter kräkts eller fått diarré av rått kött så ska jag nog ge det en chans till… men barfa helt kommer jag nog knappast att göra.

[Saiva]
0

Latmansbarfen tycker jag också låter väldigt onödig. Varför beställa pulver från utlandet när allt man behöver finns på närmaste Ica? (förutom benmjöl då men det kan man beställa och få hemkört från www.foderbilen.se : Standardt Benmjöl)
Ta ett recept och kör igång. :o)

Kan det bara vara så att de är känsliga i magen? Har en herre hemma som är extremt känslig för foderbyten. Honom har jag fått ge bara småsmulor (mindre än en halv tsk) utblandat med Sheba blötmat och sedan ökat yttepyttelite varannan vecka ungefär för att han inte ska kräkas upp allt direkt. Nu är jag uppe i 1-2msk barf per mål för honom och allt går bra. Men jag märker direkt om jag råkat ha i för mkt, då blir det sprutlackering av lådan. :oO
Men han är nog ovanligt känslig i magen.

Men min andra gick det mkt bättre med, han hade jag fasat över på barf efter ca. 1-2 veckor. Inga problem! :o)

Bondkatten härhemma tvärbytte jag till direkt. Men han har plåtmage. ;o)

Okay
1

Jag måste tippsa er om fodret Happy Cat. (mer går att läsa på happycat.de)

Detta säger dom om fodret;

"hälsa och livskraft ditt djur är vår utmaning och engagemang. Därför vi använder i våra Familjeföretag endast Råvaror med en garanterad källa till äkta livsmedelssäkerhet och! Formulerade under stränga kvalitetskontroller leder till en Smältbarhet 90% för ett större välbefinnande i ditt husdjur. Utfodring med förtroende!"

Av egen erfarenhet måste jag säga att detta är det bästa fodret som finns. Våran äldsta hona, Jasmine, tål varken Royal Canin eller Hills foder men detta går utmärkt. När vi började med Happy Cat gick hon upp 1 kg väldigt snabbt, hennes päls blev underbar och man såg att hon mådde mycket bättre bara på några veckor. När hon fick sina kattungar körde vi på Happy Cat JR (kitten foder) och hon höll sin vikt väldigt bra och vi märkte att kattungarna mådde super av fodret. Vid 12 veckors ålder låg alla kattungar på 1400-1650g vilket jag tycker är kanon? När vi fick hem våran nya avelshane här förra veckan (uppfödd på Royal canin) var våra grymt mycket större och det skiljer bara 2 veckor mellan dem.

Tyvärr finns det ingen sida på svenska, men om ni är intresserade kan ni kontakta mig ska jag fixa fram broshyrer på svenska :)

LeS-
0

En fråga, vad e det för skilland mellan Mjau tetrapack och de i vanlig burk?

[Saiva]
0

Vissa av tetrorna innehåller spannmål och ibland även socker. Det gäller att kolla innehållsförteckningen. Jag är för mig att alla burkar är fria från sånt(de jag har kollat iaf). Men det måste vara något mer som skiljer för tetrorna får mina katter fruktansvärt dålig andedräkt av men aldrig av burkarna.

LeS-
0

#76 Ok, jag hade för mig att tetrona ska vara bättre?? De är ju även dyrare!

Har ni förslag på vilken sorts blötmat man kan ge om man inte har tillgång till mjau?

Såg att nån här tyckte att whiskas blötmat var bra?

Har nämligen funderat på att sluta helt med torrfodret!

Rosino
0

#76 Mjau tetrorna innehåller inte spannmål, däremot kan de innehålla en liten mängd sockerkulör.

Vilken tetra skulle innehålla spannmål?

FunHouse
0

Jag har också hört att tetrorna ska vara bättre…..men varför har jag ingen aning om. Köper helst tetror för att slippa alla burkar som är svåra att kasta.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Sprattelkattens
0

#74 Nu har jag läst innehållsförteckningarna för Happy Cat och samtliga börjar med majs som första ingrediens. Resten av innehållsförteckningen är inget som imponerar men de ska ha plus för att de vågar ange hur mycket kött som finns i maten.

Det jag inte förstår att deras påstående att för mycket protein kan ge svåra njurskador! Katter är designade för att äta protein och fett! (Detta är inte ett påhopp på dig Okay utan mera en reflektion över deras broshyr.

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

[Saiva]
0

#78 Kommer inte ihåg på rak arm vilka "smaker" det var men jag läste igenom varenda Mjau tetra när jag skulle handla och fick välja bort en del av dem pga att det stod med spannmål på innehållslistan.

Rosino
0

#81 Jag vet att i Finland var det fel på den finska innehållsförteckningen, och man kontaktade då Doggy som tillverkar Mjau och de meddelade att det var ett fel och att inga Mjau-tetror innehåller spannmål.

[Saiva]
0

Hm, okej. :o)

Okay
0

#80 lugnt ;) Mestandels är ju majs, men sen kommer det extremt mycket köpp och fisk i fodret med.

ItchyKoo
0

Ska beställa från Jipotimas, men är det någon som vet om man måste beställa en viss mängd för att de ska leverera? Jag bor i Umeå… Sedan undrar jag hur lång hållbarhet korvarna har? Fryser man in dem eller är de vacuumförpackade eller liknande?

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Sprattelkattens
0

# 85 Det finns ett par hundägare i Umeå som brukar beställa så jag sambeställde med dem, maila Jipotimas när nästa leverans går.

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Omorose
0

Hej Hanna!

Tänkte också beställa från Jipotimas, några kattkorvar (vet ej om dom äter det).

När jag läser på deras hemsida under villkor, så står det att de hänvisar till återförsäljarna runt om i sverige vid köp av små mängder. Återförsäljaren i Umeå är ett företag som heter ViBri. Tänkte ringa dit och höra om dom har i lager eller om man måste beställa.

Om du vill så kan vi ju sambeställa, dock hittar jag ingen info om dom tar fraktavgift eller inte…

ItchyKoo
0

#86  Men, bor du i Umeå? Vad bra att man kan sambeställa med de här hundägarna, och om inte annat så kan vi kanske gå ihop några kattägare och beställa!

#87  Om du ringer ViBri kan du väl rapportera här vad de säger? Det vore kanske bäst att köpa därifrån, bl a för att stödja ett lokalt företag…

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Omorose
0

#88 ViBri köper inte in Jipotimas kött längre. Men som sagt, man kan ju gå ihop några stycken?

ThereseB
0

Jag sitter här och funderar över det här med benmjöl, läste någonstanns att man kunde krossa äggskal… Funkar det lika bra eller är det bättre att ge benmjöl.

/ En till som starkt funderar på Barf nu

Omorose
0

#90 Jag tror att det beror på vem du frågar.. Gå in på Barf iFokus, där diskuteras det mycket ang benmjöl osv.

Jag tänkte köra som bas kattkorvar av nedmald kycklinghals och hjärta. Tror att jag läste någonstans att de innehöll 35% Kött 35% Ben och 30% Hjärta.

Sedan tänkte jag lägga till Lever och muskelkött av nöt. Har inte riktigt klurat ut ett recept än…

ItchyKoo
0

#89 Sarah, jag går gärna med och beställer tillsammans med några andra. Jag vill dock bara ha typ en eller två korvar till att börja med, är rädd att katterna kommer att bojkotta detta tyvärr. De älskar Whiskas portionspåsar nu, vill ha flera om dagen, men när jag istället testade att ge Mjau smakade de bara typ en tugga var och sedan "grävde de över" skålen riktigt ordentligt Obestämd Suck!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Omorose
0

#92 Visst har whiskas sås i sina påsar och inte gelé? Mjau har väl gelé?

Tänkte du kan ju kanske prova Bozitas "Bitar i sås", de kostar detsamma som vanliga bozitan. Kolla på förpackningen noga bara, det är lätt att tro att alla bozita är samma. =)

Cheeserica
0

Det finns numera även Mjau bitar i sås i tetror. De förpackningarna ser lite annorlunda ut.

Sprattelkattens
0

#88 Jag har bott i Umeå, flyttade därifrån för ca 2 år sedan. Jag beställde från Jipotimas tillsammans med hundägarna så om ni mailar Jill så kan hon säga när nästa leverans till Umeå går.

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

emimollie
0

Vilken super intressant tråd!!!

Jag skulle också gärna vilja att mina katter åt BARF eller åtminstonne delvis. Men hur gör man när dom är inbitna torrfoderälskare!?!

Det slickas lite sås från blötfoder när det serveras, men inte mycket mer än så, blir oftast till att slänga. Försökt locka med lite köttfärs och annat som smakbit när vi lagar mat, men dom luktar lite och gör ett ryck som om dom får rysningar…ser lite roligt ut hehe!

Ibland har det gått ner lite blötmat på senaste tiden, men då har dom varit bra hungriga innan. Det kanske är det man får göra, ha is i magen och ge dom det man vill att dom ska äta eller så blir det inget? Hmm…tillslut måste dom väl bli hungriga och äta tycker man. (känns lite elakt dock, men så gör man ju med barna när dom trugar, tillslut kommer dom och är hungriga iaf)

Men hur ska man få dom att tycka det är kalas med kött? Vill ju att dom också ska tycka att dom får den bästa och smaskigaste maten :)

Tycker dock att våra är duktiga på att dricka som tur är, men hade varit skönt om dom inte bara ville äta sitt torrfoder.

Askrike
0

Jag har börjat ge mina katter kycklinghjärta lite då och då. Det är både billigt och enkelt att ge. Fryser in dem som de är i en påse och sen tar jag ut ett par stycken åt gången och ger dem. Det uppskattas!

[[pimey]]
0

finns hjärtan att köpa i affären? har aldrig sett några kycklinghjärtan då jag varit och handlat :(

BeanLady
0

Jag ser att tråden är gammal men jag vill testa om mina katter kan tänka sig att äta jipotimas korv. Bor i Umeå!

raggorgeous
1

Mina katter får torrfoder (Four Friends) men även Bozitas blötmat 2 ggr/dag och utöver det får de råa (först frusna) kycklinghjärtan och kycklingmagar. Jag bruakr dela dem i lite mindre delar innan jag serverar dem.

Köps på tex Willys & Coop i färskdisken för kyckling. Toppen!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

BARFmycat
2

Vad glad jag blir över att läsa att det är så många som lessnat på torrfodersindustrin och kommeriell kattmat, och funderar och intresserar sig för BARFSkrattande

Jag svarar gärna på frågor om ni har några, har försökt lägga några som jag läst i tråden på minnet som jag tänkte ta nu;

BARF är en akronym för Biologiskt Anpassad Rå Föda, kallas även på engelska för Biologically Appropriate Raw Food. Det finns lite fler tolkningar men detta är den mest korrekta beskrivningen av vad det innebär.

Ett vanligt missförstånd är att allt som är rått kött är BARF. Många säger tex att deras katter äter "lite BARF" (en köttbit då och då när ägarna ändå gör kött åt sig själva) eller att de halvBARF:ar för att de är rädda att helBARF:a utifall katterna skulle få brist på något. Inget av detta är egentligen BARF, BARF ska alltid vara komplett och balanserat, och är det inte det är det inte BARF. Ska man ge BARF måste man veta vad man håller på med och förstå de olika komponenternas betydelse för katten. Man kan ge ca 30% rått kött utan att behöva komplettera det. Lever bör man inte ge om man ger ett fullvärdigt helfoder i vanliga fall, då riskerar man lätt att katten för i sig för mycket A-vitamin.

Lever är essentiellt för katter som äter BARF just pga A-vitamininnehållet, men då A-vitamin är en fettlöslig vitamin utsöndras inte överskott med urinen som det görs om de äter vattenlösliga vitaminer (B och C-vitaminer) utan det lagras i kroppen. Det kan ta lång tid innan överskott kommer till uttryck, och överksottssymptomen är inte särskilt trevliga. Ska man ge lever är det då nästan bättre att man tillagar den så halten A-vitamin sänks. I BARF är minst 5% och max 10% gränserna man håller sig till, 8% anses vara optimalt.

Kött som man haft fryst och sedan tinar brukar hålla 3-4 dagar i kylskåp, bäst håller det om man förvarar det lufttätt. Katter har stark magsyra och tål att äta kött både som är bakteriekontaminerat och på väg att bli dåligt, naturligtvis sämre om de inte är vana föstås. Tänk bara på vilda kattdjur som hittar as som legat i stekande sol flera dagar, som de äter och överlever…

Fisk finns det otroligt många anledningar till att inte ge, den största är för att det är starkt allergiframkallande. Så nej, inte ens kokt fisk till katter. Jag har skrivit en artikel om det som finns att läsa här

Det finns många sätt att få katter att äta det man vill att de ska äta, jag avser skriva en artikel även om detta framöver. Har lite infor om det på min hemsida. Att helt rakt sluta ge dem mat tills de äter annat är inte ofta den mest effektiva metoden, tvärtom kan det ge mycket oönskade resultat. Det bästa är att försöka höja kattens motivation till att äta. De flesta katter lever med fri tillgång på torrfoder och sådana katter som dessutom får bibehålla sin fria tillgång på torrfoder kommer osannolikt börja äta kött eller blötfoder om de är skeptiska. Alla som avser skola över sina katter på annat foder bör börja med att införa portionsutfodring, då är chanserna att lyckas betydligt större. Det är inte naturligt för katter att ha tillfälle att äta jämt och ständigt som diskuterades tidigare i tråden. De är jägare och ska jobba för sin mat, som faktiskt heller inte finns i överflöd. 4-6 gånger om dagen är ett rimligt foderintag för vilda katter, men minns då att de även rör på sig mycket och faktiskt jobbar för sin mat. Att ge sin tama katt mat 2 gånger om dagen är varken elkt eller farligt, har man möjlighet att ge flera gånger finns naturligtvis inget fel i det. De flesta brukar oavsett livssituation hinna med att fodra 3 gånger om dagen (exempel, morgon, middag kväll.)

Fri tillgång är inte omöjligt med BARF. Fri tillgång grundar sig ju på att katten ska kunna äta när den vill. Då är det ju följdaktligen bara att ge katten mat när den vill, istället för att ha det framme jämt. Har man ungkatter så kan man göra iordning en transportbur som man sätter en skiva för med utsågat "mushål" som kattungarna kan ta sig in i och äta ostörda. Kött kan ligga framme länge utan att bli dåligt för katterna, återigen får man tänka på att de tål bra mycket mer än vad vi tror och vad vi har lärt oss.

Det finns en del mindre onda torrfoder jag brukar rekommendera om man vill byta till ett bättre och det är Porta 21 Sensitive, Carnia Lynx, Wildcat Etosha och Applaws kitten & chicken. Men det är också de enda jag känner till som är fria från både spannmål, fisk, socker och mjölkprodukter. Nackdelen med dem är att några av dem innehåller potatis och betor som är svagt giftigt för katter, och att det är just torrfoder. Alla katter som äter torrfoder oavsett om de dricker mycket vid sidan av är alltid mer uttorkade än katter som äter blötfoder/BARF. Det är kattens fysiologi som skapat den så, den tillgodogör sig vatten dåligt som den dricker, den är skapt för att äta sin vätska. Det finns studer som bekräftar detta. Det är, utöver det bristfälliga innehållet i torrfoder, enligt mig den största anledningen till att ingen katt bör äta torrfoder. Uttorkning leder efter en tid till urinvägsrelaterade problem såsom kristaller/stenar som nedsatt njurfunktion.

De blötfoder jag rekommenderar om man vill testa att byta är allt från Mjau, Bozita och Husse, sorter som är fria från fisk och skaldjur. de är samtliga fria från spannmål, socker, mjölkprodukter och fisk (om man väljer smaker utan fisk).

Om någon är intresserad av att få foderkonsultering (komplett balanserad BARF-meny med utförliga instruktioner) eller boka en föreläsning så står jag till förfogande. Föreläser i hela landet mot reseersättning med utgångspunkt Hudiksvall.

I övrigt, välkomna in på BARF iFokus om ni har lust!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

FunHouse
0

Tack Sarah, väldigt intressant!!!!

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.